Leesbaarheid:

Garantie geven

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Verkoopt u producten? U moet ervoor zorgen dat de producten van goede kwaliteit zijn.

Verkoopt u producten aan consumenten? U moet ervoor zorgen dat de producten van goede kwaliteit zijn. Iedereen heeft namelijk recht op een ‘deugdelijk product’. Dit heet wettelijke garantie.

Wanneer is een product niet goed?

Een product is een ondeugdelijk product als het:

  • niet compleet is
  • beschadigd is
  • snel kapot is of het niet goed doet
  • anders werkt dan u tijdens de verkoop vertelde
  • korter meegaat dan verwacht

Wat moet u doen als het product ondeugdelijk is?

Als het product niet goed is, dan moet u het vervangen of repareren. U kunt dit alleen weigeren als het product binnen 6 maanden na koop kapotgaat door de schuld van de consument. Na 6 maanden moet de consument aantonen dat het product niet door hem stuk is gegaan.

Heeft u het product vervangen of gerepareerd? Dan kunt u de kosten hiervan terugvragen aan de leverancier.

Extra garantie

Naast de wettelijke garantie kunt u een extra garantie geven of verkopen. Er zijn 2 soorten extra garanties:

  • Verkopers- of fabrieksgarantie: deze geeft u of de fabrikant extra aan de consument. Dit is een garantie boven op de wettelijke garantie. Als de consument daarom vraagt, geeft u hem een schriftelijk of digitaal garantiebewijs.
  • Soms kan de consument extra garantie bijkopen. De bijkoopgarantie houdt vaak recht op herstel of vervanging in.
In uw algemene voorwaarden kunt u een bepaling opnemen over garantie.

Duur van de garantie

Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Ook als de garantietermijn verlopen is, heeft uw klant nog steeds recht op een goed product.

Verkopen aan andere bedrijven (B2B)

Verkoopt u producten aan een ander bedrijf? Of heeft u producten van een ander bedrijf gekocht? Bij de verkoop tussen bedrijven (B2B) zijn de algemene voorwaarden anders. Er gelden bijvoorbeeld minder garantieregels. Deze regels moeten wel duidelijk vermeld staan in uw algemene voorwaarden.