Leesbaarheid:

Regels voor payrolling

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Heeft u personeel nodig, maar wilt u geen werknemers aannemen? Dan kunt u kiezen voor payrolling. Lees hier over de regels waarmee u te maken krijgt.

Heeft u personeel nodig, maar wilt u geen werknemers aannemen? Dan kunt u kiezen voor payrolling. U sluit dan een overeenkomst met een payrollbedrijf. Payrollmedewerkers krijgen minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers die rechtstreeks bij u in dienst zijn.

Wat is payrolling?

Payrollen is een bijzondere vorm van het ter beschikking stellen van personeel. Het payrollbedrijf is werkgever van de payrollwerknemers, maar deze werken voor u. Het payrollbedrijf is de uitlener en u bent inlener of opdrachtgever. U werft zelf uw personeel, bepaalt het salaris en heeft zeggenschap over de werknemer. De payrollwerkgever neemt alle werkgeverslasten op zich en ontzorgt u daarmee. Het payrollbedrijf zorgt onder meer voor de salarisadministratie en loonuitbetaling, arbeidscontracten en pensioenopbouw.

Payrolling en loonheffingen

Het payrollbedrijf betaalt de loonheffingen en sociale verzekeringspremies. Doet uw payrollbedrijf dit niet? Dan kan de de Belastingdienst u aansprakelijk stellen. Sommige payrollbedrijven hebben het SNA-keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA). Een inspectie-instelling controleert bedrijven met het SNA-keurmerk regelmatig op hun verplichtingen uit arbeid. Dit verkleint het risico voor de inlener.

Arbeidsvoorwaarden en payrolling

Payrollers krijgen minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers die bij u in dienst zijn. Huurt u medewerkers in via een uitzend- of payrollbedrijf? Dan moet u dat bedrijf (de uitlener) informeren over welke arbeidsvoorwaarden u heeft voor uw eigen medewerkers. Dat doet u voordat de payroller bij u komt werken, officieel 'voorafgaand aan de terbeschikkingstelling'. Heeft u geen personeel? Dan gelden vergelijkbare arbeidsvoorwaarden van uw sector.

Payrolling en pensioenregeling

Let op: Vanaf 1 januari 2021 hebben payrollkrachten recht op een betere pensioenregeling. Het payrollbedrijf kan hier op twee manieren voor zorgen:

  • Payrollkrachten gaan meedoen met de pensioenregeling van de inlener.
  • Het payrollbedrijf treft een eigen pensioenregeling. Die moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ontslag bij payrolling

Payrollers hebben dezelfde ontslagbescherming als werknemers die rechtstreeks of in vaste dienst zijn. Bij het beoordelen van een voorgenomen ontslag van een payrollmedewerker door een payrollbedrijf kijkt UWV of de rechter naar de omstandigheden bij de inlener. Het opzeggen van een payrollconstructie tussen inlener en payrollbedrijf is dan onvoldoende grond. 

Zzp'er en payrolling

Werkt u als zzp'er via een payrollbedrijf? Dan zorgt dit bedrijf via een payrollconstructie voor uw facturen, verloning, salarisadministratie en verzekeringen voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid. U regelt zelf uw opdrachten. U heeft dan geen recht meer op zelfstandigenaftrek en btw-aftrek.