Leesbaarheid:

Stappenplan starten met stoelverhuur

Deze informatie is geplaatst door: KVK

U heeft een onderneming in de persoonlijke verzorging. Zoals een kapperszaak of nagelstudio. Eigenlijk is uw pand te groot en u wilt liever geen personeel aannemen. Dan is stoelverhuur misschien een optie om uw kosten te verlagen. Lees hoe u start met stoelverhuur.

1. Stel een huurovereenkomst op

Wanneer u een huurovereenkomst opstelt, krijgt u te maken met wetgeving voor verhuur van bedrijfsruimte. U moet hier afspraken maken over maken in het huurcontract. En bij onderhuur ook met de eigenaar van het pand.

Onderhuur

Huurt u de bedrijfsruimte waarin u een stoel doorverhuurt? Dan is er sprake van onderhuur. Onderhuur mag alleen als de verhuurder of de eigenaar van de bedrijfsruimte hiermee schriftelijk instemt.

Huurbescherming

Bij onderhuur kan de verhuurperiode langer of korter dan 2 jaar zijn. Spreekt u met de huurder een periode af van maximaal 2 jaar, dan eindigt de huur na afloop van die afgesproken periode. Spreekt u een verhuurperiode af van langer dan 2 jaar, of duurde deze langer dan 2 jaar? Dan heeft de huurder recht op huurbescherming. Dit betekent dat u niet zomaar de huur op mag zeggen. U mag de huur opzeggen na 5 jaar of na 10 jaar. Uw huurder heeft dan recht op huurbescherming.

U mag de huur alleen tussentijds opzeggen als:

  • de huurder zich niet aan gedragsregels houdt (dit staat standaard in huurcontracten)
  • uw bedrijfspand ontruimd wordt
  • u een belangrijke reden heeft, zoals een verplichte renovatieopdracht vanuit de gemeente
  • uw huurder een redelijk aanbod voor een nieuwe huurovereenkomst weigert
  • het bestemmingsplan wijzigt
  • uw belangen zwaarder wegen dan die van de huurder, bijvoorbeeld financieel

2. Stel een samenwerkingsovereenkomst op

In een samenwerkingsovereenkomst maakt u afspraken over:

  • openingstijden
  • inkoop
  • productverkoop
  • schoonmaakkosten
  • verzekeringen
  • gebruik van computer en pinapparatuur

Let erop dat in deze overeenkomst zelfstandigheid en gelijkwaardigheid van u en de andere ondernemers voorop staan. Zo voorkomt u schijnzelfstandigheid.

Zzp’er? Houd u aan de wet DBA

Zijn u en de huurder beiden zzp’ers? Let er dan op dat er geen gezagsverhouding ontstaat. Uw huurder mag zelf bepalen hoe hij zijn werk doet. Dit staat in Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (wet DBA). Deze wet heeft als doel schijnzelfstandigheid tegen te gaan.

Lees meer over de wet DBA.

3. Maak een koppelingsovereenkomst

Met een koppelingsovereenkomst verbindt u de huurovereenkomst en de samenwerkingsovereenkomst. Dat betekent dat de opzegging van de ene overeenkomst ook de opzegging van de ander betekent. Daarbij is de huurovereenkomst leidend. Duurde de huurperiode bijvoorbeeld langer dan 2 jaar? Dan heeft de huurder huurbescherming en kunt u de huurovereenkomst niet meer zomaar opzeggen.

4. Bereken de prijs van de stoel

De prijs van de stoel is afhankelijk van de jaarlijkse bedrijfskosten van uw pand. Als u het pand huurt, dan kunt u de huurvergoeding per m2 berekenen. De kosten voor het gebruik van gas, elektriciteit, water of andere energie telt u hierbij op. U kunt hiervoor een vast bedrag per dag of dagdeel hanteren. Zorg ervoor dat u een prijs rekent die voor u allebei redelijk is.

5. Regel uw verzekeringen

Als u begint met stoelverhuur, is het belangrijk om na te denken over verzekeringen. Bijvoorbeeld tegen schade aan producten of bij juridische conflicten. Verzekeringen zijn niet verplicht, maar wel verstandig.

Lees meer over bedrijfsverzekeringen regelen.

Sluit u aan bij De Geschillencommissie

U kunt zich als stoelenverhuurder aansluiten bij De Geschillencommissie. Mochten u en uw mede-ondernemers een zakelijk conflict hebben, dan kan de Geschillencommissie u helpen.