Leesbaarheid:

Regels voor horeca tijdens corona

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Bent u ondernemer in de horeca? Sinds 1 juni mogen restaurants, bars, terrassen en bioscopen weer open. Met deze regels.

Bent u horecaondernemer? Sinds 1 juni 2020 mag uw restaurant, bar, café of terras weer open. Dat mag alleen als u zich aan de regels houdt. Voor de horeca zijn er landelijke richtlijnen. Controleer bij uw veiligheidsregio of er in uw gemeente strengere regels gelden. Als de GGD ontdekt dat in uw horeca mensen besmet zijn geraakt, kan de veiligheidsregio uw zaak 14 dagen sluiten.

In een aantal regio’s gelden extra maatregelen voor horeca en evenementen.

Restaurants, bars en cafés

Voor restaurants, bars en cafés gelden de volgende regels:

  • Uw gasten moeten reserveren (van tevoren of aan de deur), zo kunt u de gasten spreiden.
  • U moet vooraf een gezondheidscheck doen bij elke gast.
  • U registreert de volledige naam, het e-mailadres en telefoonnummer van uw gasten zodat de GGD contact op kan nemen bij een besmetting. U registreert ook de datum, aankomsttijd en zitplaats. U moet toestemming hebben voor de verwerking van deze gegevens. Uw gasten zijn niet verplicht om de contactgegevens te geven, dit is op vrijwillige basis. Bekijk een voorbeeld van een registratieformulier bij KHN.
  • U mag deze gegevens alleen gebruiken voor bron- en contactonderzoek en u moet de gegevens 14 dagen bewaren. Daarna moet u ze vernietigen.
  • Als uw gast zijn contactgegevens niet wil geven, mag u de gast niet weigeren.
  • Uw gasten hebben allemaal een vaste zitplaats aan een tafel of de bar, ze mogen niet van plek wisselen of dansen.
  • Gasten moeten 1,5 meter afstand houden (behalve mensen uit hetzelfde huishouden).
  • Er is geen maximaal aantal gasten, de grootte van uw horeca bepaalt hoeveel gasten er kunnen zijn met 1,5 meter afstand.
  • Uw personeel moet 1,5 meter afstand houden tot de gasten en het andere personeel.
  • U zorgt dat de doorstroming goed is, bijvoorbeeld bij de entree en de toiletten.
  • Iedereen moet zich houden aan de basisregels.

Regels voor terrassen

Heeft u een horecaonderneming met terras, dan gelden voor het terras de volgende regels:

  • Uw gasten moeten reserveren (van tevoren of aan de deur).
  • U moet vooraf een gezondheidscheck doen bij elke gast.
  • U registreert de volledige naam, het e-mailadres en telefoonnummer van uw gasten zodat de GGD contact op kan nemen bij een besmetting. U registreert ook de datum, aankomsttijd en zitplaats. U moet toestemming hebben voor de verwerking van deze gegevens. Uw gasten zijn niet verplicht om de contactgegevens te geven, dit is op vrijwillige basis. Bekijk een voorbeeld van een registratieformulier bij KHN.
  • U mag deze gegevens alleen gebruiken voor bron- en contactonderzoek en u moet de gegevens 14 dagen bewaren. Daarna moet u ze vernietigen.
  • Als uw gast zijn contactgegevens niet wil geven, mag u de gast niet weigeren.
  • Uw gasten hebben allemaal een vaste zitplaats, ze mogen niet van plek wisselen of dansen.
  • Gasten moeten 1,5 meter afstand houden (behalve mensen uit hetzelfde huishouden).
  • Er is geen maximaal aantal gasten, de grootte van uw terras bepaalt hoeveel gasten er kunnen zijn met 1,5 meter afstand.
  • Uw personeel moet 1,5 meter afstand houden tot de gasten en het andere personeel.
  • U zorgt dat de doorstroming goed is.
  • Iedereen moet zich houden aan de basisregels.
  • U mag buiten kuchschermen plaatsen als 1,5 meter afstand niet lukt. Bekijk de eisen voor kuchschermen.

Wilt u een terras maken of uw terras uitbreiden? Dan moet u eerst uw exploitatievergunning wijzigen of opnieuw aanvragen. Dat doet u bij uw gemeente. In sommige gemeenten moet u een aparte terrasvergunning aanvragen.

Afhalen en bezorgen

Als uw horecaonderneming afhaal- en bezorgdienst aanbiedt, moet u ervoor zorgen dat uw personeel en uw gasten 1,5 meter afstand houden. Bezorgers mogen op afstand aan de deur bezorgen en ze mogen niet naar binnen. Verder moet u zich aan de algemene eisen in de horeca houden.

Protocollen horeca

De brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het Protocol Horeca gemaakt met algemene richtlijnen voor de horeca. De Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), het Nederlands Horeca Gilde (NHG) en de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) hebben het Protocol voor horeca binnen de 1,5 meter-samenleving gemaakt. Let op: een protocol is geen wetgeving, maar een uitwerking van de RIVM-adviezen voor de werkvloer.

Zalen en feestlocaties

Voor zalencentra en feestlocaties (binnen en buiten) gelden dezelfde regels als voor de horeca. U houdt afstand, doet een gezondheidscheck en registreert de contactgegevens. Uw gasten krijgen een vaste zitplaats en mogen niet van plek wisselen of dansen.

Nachtclubs en discotheken

Nachtclubs, discotheken en andere dansgelegenheden mogen nog niet open.

Coffeeshops

Heeft u een coffeeshop? Sinds 1 juli mag u weer volledig open. U moet zich houden aan de regels voor horeca tijdens corona.

Sportkantines

Kantines van (sport)verenigingen (inclusief terrassen) mogen sinds 1 juli weer open. U moet zich aan dezelfde regels houden als de horeca.

Bioscoopzalen, concertzalen en theaters

Heeft u horeca in een bioscoop, concertzaal of theater? Dan moeten u zich houden aan de regels voor horeca. Voor bioscopen, concertzalen en theaters zijn speciale coronaregels voor kunst en cultuur.

Financiële regeling gebruiken

Wilt u door de coronacrisis een financiële regeling aanvragen of heeft u dat al gedaan? Het open of dicht zijn van uw zaak speelt geen rol. Als u voldoet aan de voorwaarden van de specifieke regeling dan kunt u deze aanvragen of gebruiken.