Regels voor online verkoop
Verkoopt u diensten of producten via het internet? Dan zijn er regels om de uw klant te beschermen. Lees hier welke.
Verkoopt u diensten of producten via het internet? Dan zijn er wettelijke regels om uw klant te beschermen tegen de risico's van kopen op afstand.
U moet duidelijk zijn over:
- wie u bent
- wat de klant precies koopt
- de prijs en hoe uw klant kan betalen
- hoe u gaat leveren
- de wettelijke bedenktijd
- het bestelproces
U moet een bestelling altijd duidelijk bevestigen.
Verkoopt u producten of diensten via de telefoon? Dan moet u zich houden aan de regels voor telemarketing.
Duidelijk over uw bedrijf
U moet duidelijk zijn over uw bedrijf. U moet op uw website onder meer deze gegevens zetten:
- volledige naam (statutaire naam zoals vermeld in de oprichtingsakte) en handelsnaam
- adresgegevens
- KVK-nummer
- btw-identificatienummer (btw-id)
- contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
- hoe u omgaat met klachten (en of u aangesloten bent bij een geschillencommissie)
De klant moet deze gegevens makkelijk kunnen vinden op uw website.
Duidelijk over product en prijs
Het moet duidelijk zijn wat u verkoopt en hoeveel het kost. Uw klant moet alle informatie kunnen zien voordat hij iets bestelt, zoals:
- de kenmerken van de producten die u aanbiedt
- de kenmerken van de diensten die u aanbiedt
- de prijs inclusief btw (u mag alleen prijzen exclusief btw noemen als consumenten niet bij u kunnen bestellen, u levertaan andere bedrijven, stichtingen en verenigingen )
- de bijkomende kosten (bijvoorbeeld verzendkosten)
- de manier waarop de klant kan betalen
Levering
Er zijn wettelijke regels voor de levering van het product, de levertijd en het risico:
- u vertelt voordat een klant iets koopt waar, hoe en wanneer u levert
- u moet binnen 30 dagen of de afgesproken periode leveren
- levert u niet op tijd dan kan de klant van de koop afzien en dan moet u alles terugbetalen wat de klant heeft betaald
- u draagt het risico op verlies of beschadiging totdat de klant het product heeft ontvangen
- kiest de klant zelf een vervoerder dan gaat het risico over op de vervoerder
Bedenktijd voor consumenten
Als u iets verkoopt op afstand, heeft een consument een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In die 14 dagen kan de klant de koop ongedaan maken
Buitenlandse klanten (geoblocking)
U moet buitenlandse klanten uit een EU-land op dezelfde manier behandelen als klanten in Nederland. Doet u dit niet, dan maakt u zich mogelijk schuldig aan geoblocking en dat is verboden. Een buitenlandse klant uit een EU-land moet bijvoorbeeld uw website of app net zo kunnen gebruiken als de Nederlandse klant. Klanten uit een EU-land moeten tegen dezelfde prijs en voorwaarden uw product of dienst kunnen kopen. Dat geldt niet voor alle diensten (bijvoorbeeld financiële diensten, telefoonabonnementen en gezondheidszorg).
Welke regels gelden voor business-to-business (B2B)?
Als u verkoopt aan andere bedrijven, stichtingen en verenigingen (business to business, B2B) dan vallen deze klanten niet onder het consumentenrecht. Dat betekent onder meer dat:
- uw klanten geen wettelijke bedenktijd hebben (u mag wel bedenktijd geven, dit zet u in de algemene voorwaarden)
- er minder garantieregels gelden dan voor consumenten (u zet de beperkte garantie in de algemene voorwaarden)
Bij B2B gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.